donderdag 12 maart 2009

Straatfotografie



Met mijn fotografie zwalk ik nog van links naar rechts. Architectuur, abstract, mensen, dingen, bewerkt, onbewerkt... Ik probeer kortom van alles, ben behoorlijk stijlonvast.

Een richtingdie me wel heel erg aanspreekt is de straatfotografie. Het is de kunst om het dagelijkse leven in de openbare ruimte in beeld te brengen, bij voorkeur zonder opgemerkt te worden. Immers, wanneer mensen in de gaten krijgen dat ze gefotografeerd worden ben je opeens de spontane situaties kwijt. Vaak moet je dus in een fractie van een seconde je compositie bepalen, scherpstellen en belichten, en daarbij hopen dat er niemand hinderlijk door je beeld komt sjouwen. Verstorende omgevingsfactoren zijn dan ook niet altijd uit te sluiten.

Vervolgens zou het dan ook nog mooi zijn wanneer de kijker uit zó´n foto een verhaal kunt halen, waardoor het net iets meer wordt dan een snapshot.



Hierbij een kleine selectie van recent door mij gemaakte straattaferelen en straatportretten. Klik op de foto voor een vergroting.

Nico Ouburg is iemand die al veel verder is in deze tak van fotografie. Kijk eens op zijn site voor veel meer aansprekende voorbeelden.




2 opmerkingen:

  1. Mooi stukje en gave foto's. Voel me vereerd door je woorden en de link :-)
    Heb je een indruk hoe vaak je blog gelezen wordt? Ik heb op mijn site ook een blog maar heb daar nog nooit een inhoudelijke reactie op gekregen, al moet ik dan wel gelijk zeggen dat dat eigenlijk alleen via het gastenboek of de mail kan. Bij jou kun je mooi onder het artikel reageren.
    Je schrijft trouwens best vaak, dat is dus ook liefhebberij.
    grtz, Nico

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha die Marcel,

    ook hier zijn felicitaties op zijn plaats voor het artikel over jou in Zoom!

    Groetjes,

    Marjan.

    BeantwoordenVerwijderen